Za malo preduzeće, rad sa kompanijom koja nije legitimna može biti poražavajuće. Dobavljač koji ne postoji, na primer, može malom preduzeću naneti dosta štete i koštati vreme i novac. Poslovanje sa takvom kompanijom moglo bi čak da osudi malo preduzeće na propast jer u većini slučajeva oni nemaju dovoljno sredstava da nadoknade gubitke.
Proveriti firmu pre nego što počnete da poslujete sa njom je od vitalnog značaja – ali nije tako lako kao što se mnogima čini. Na sreću, postoje izvori i razne metode koje vam pomažu da utvrdite da li je firma ili dobavljač legitiman ili da jednostavno bolje da odete i da ne rizikujete svoje vreme i novac.
NBS – Narodna Banka Srbije
Jedan od najefikasnijih načina za proveru pravnog lica je preko sajta Narodne Banke Srbije. Tu možemo doći do veoma korisnih informacija koje se odnose na redovno izmirivanje obaveza, kako prema poslovnim partnerima tako i prema zaposlenima.
Posebnu pažnju obratite na odeljak „Prinudna naplata“ gde se nalazi jedinstveni registar svih računa preduzetnika i pravnih lica iz Srbije. Veoma bitan podatak koji nam pomaže da vidimo da li je neka firma legitimna jeste činjenica da li je njen račun bio u blokadi ili ne u prethodnom periodu.
Takođe, preko sajta NBS možemo steći uvid u stanje određene firme.
APR – Agencija za Privredne Registre
APR svakako predstavlja jedan od najznačajnijih i opštepoznatih načina provere nekog pravnog lica. Preko Agencije za Privredne Registre možemo saznati dosta korisnih informacija, koje će nam pružiti pravu sliku o određenoj firmi. Treba imati u vidu da je ova provera besplatna i da je dostupna svim građanima. Samo vam je potrebna internet konekcija, računar i vreme, sve ostale informacije ćete naći na sajtu APR-a.
Company Wall platforma
companywall.rs je poslovna platforma specijalizovana za praćenje i proveru poslovnih aktivnosti svih pravnih subjekata u Srbiji sa kojima želite da ostvarite poslovnu saradnju. Kada uđete na sajt ove platforme, u pretraživaču ukucajte ime kompanije koju želite da proverite i dalje pratite uputstva.
Korišćenje platforme je veoma jednostavno ukoliko imate uvid u podatke poput matičnog broja ili PIB-a.
Od velike je važnosti kako je neka firma predstavljena na internetu. Upravo zbog toga je bitan način provere ili žargonski rečeno guglanje i pronalaženje web sajta firme da bismo utvrdili kao određena firma vidi sebe kao i čime se bavi.
Takođe treba obratiti pažnju i na društvene mreže i pretražiti firmu na Facebook-u, Instagram-u, ili LinkedIn-u. Na ovaj način možemo da vidimo kako se kompanija ophodi prema klijentima, kako odgovara na komentare posetilaca. Ovo nam dosta može pomoći kada želimo da se upoznamo sa poslovanjem jednog pravnog lica.
Na primer ako su predstavnici kompanije ljubazni, uvek spremni da odgovore na zahteve, onda možemo pretpostaviti da se radi o kredibilnoj firmi kojoj je stalo do svog poslovnog imidža.
Provera preko obaveznika PDV-a
Da li je pravni subjekt obaveznik PDV-a možete jednostavno da proverite na sajtu Poreske uprave. Sada je sajt Poreske uprave u potpunosti modernizovan i može vam pomoći pri pronalaženju mnogih podataka. Sve što je potrebno jeste da unesete JMBG fizičkog ili PIB pravnog lica i dobićete sve potrebne informacije. Na primer, da li je pravni subjekt registrovan, da li je aktivan, itd.
Proverite poslovnu adresu i telefonsku liniju
Svaka firma treba da ima poslovnu adresu i fiksni telefon da potencijalni kupci stupe u kontakt sa njima. Proverite oboje, pokušajte da pozovete kompaniju i pretražite Google mape da biste potvrdili da je to njihova kancelarija, a ne lažna adresa.
Posetite lokaciju firme lično
Osim korišćenja interneta, postoje i drugi načini da se utvrdi da li je posao legitiman ili ne. Možete naučiti mnogo o preduzeću tako što ćete jednostavno posetiti njegovu lokaciju. Vaša poseta vam može omogućiti da direktno komunicirate sa menadžmentom i vlasnikom kako biste utvrdili legitimnost.
Trgovinska i/ili specijalizovana preduzeća treba da imaju svoje relevantne dozvole, licence i odobrenu registracionu dokumentaciju jasno izloženu i vidljivu. Ako je tako, uverite se da su ovi prikazani sertifikati ažurirani.
Restorani treba da imaju relevantnu dokumentaciju, koju izdaje Zavod za javno zdravlje, i sanitarne uslove jasno istaknute na zidu. Tipično, ova vrsta dokumentacije daje poslovanju ocenu, a prisustvo takve dokumentacije ukazuje na legitimnost restorana.
Proverite reference
Ponekad kompanije postavljaju reference/recenzije na svojim web sajtovima. Ako je tako, zatražite kontakt broj i pozovite ili pošaljite email osobi ili preduzeću koje je dalo referencu. Ili zatražite reference, uključujući brojeve telefona i email-ove. Ako kompanija nema reference ili odbija da ih pruži, izaberite drugo pravno lice.